Mette Østergaards indre drivkraft har skubbet hende ud på tynd is: Jeg kommer ikke til at være fremragende fra day one

Hun har haft nogle af de mest prominente poster i mediebranchen, men nu er det tid for Mette Østergaard til at bevæge sig ud på tynd is. Fra 1. juni skifter hun kasketten som chefredaktør ud med en direktørpost hos DI, hvor hun vil understrege virksomhedernes betydning for velfærdssamfundet.

Mette Østergaard skal efter mere end seks år som chefredaktør for Berlingske nu være public affairs- og kommunikationsdirektør for erhvervsorganisationen Dansk Industri.<br>
Mette Østergaard skal efter mere end seks år som chefredaktør for Berlingske nu være public affairs- og kommunikationsdirektør for erhvervsorganisationen Dansk Industri.
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

Mette Østergaard har altid haft en indre drivkraft. En drivkraft, der har skubbet hende videre, frem mod nye udfordringer. 

Først som politisk redaktør på Politiken. Så som chefredaktør for TV2 News. Og nu har hun i over seks år båret titlen som chefredaktør på Berlingske. 

Men den indre drivkraft har i den seneste tid rørt på sig igen. 

Så da Lars Sandahl ringede med tilbuddet om en direktørpost i erhvervsorganisationen Dansk Industri, tog Mette Østergaard beslutningen. Beslutningen om at komme på dybt vand igen. 

“Både Berlingske og Dansk Industri er enige om, at virksomhederne er en helt afgørende kraft for vores samfund. Så for mig er det et naturligt nyt sted at stille mig,” siger hun og uddyber: 

"Jeg har brugt de seneste 20 år på at prøve at påvirke det her samfund i en bedre retning ud fra en publicistisk platform. Nu har jeg lyst til at bruge mine kompetencer i et nyt forum og se verden fra et andet perspektiv,” siger hun.

 Jeg er helt med på, at jeg ikke kommer til at være fremragende fra day one.

Mette Østergaard
Kommende direktør for public affairs, kommunikation, brand og marketing hos DI

Med sin nye rolle håber hun at udbrede fortællingen om, hvor vigtig en rolle virksomhederne udgør i det danske samfund. 

“Der er en tendens i dansk politik til at tale lidt for meget om, hvordan vi bruger penge, og ikke hvordan vi tjener dem. Men virksomhederne er en kæmpe motor i vores samfund. Det er der, væksten og arbejdspladserne er. Derfor skal vi understrege, hvor afgørende virksomhederne er for vores velfærdssamfund,” siger hun. 

Et “vildt” skifte 

Selvom der med Mette Østergaards ord er en rød tråd mellem skiftet fra en af Danmarks ældste aviser til posten som direktør for public affairs, kommunikation, brand og marketing hos DI, går skiftet ikke ubemærket hen på sociale medier. 

Listen er lang over lykønskninger på det sociale medie X, men på vejen kommer også et par kommentarer om et “vildt skifte". 

Med sin nye stilling krydser Mette Østergaard nemlig grænsen fra at arbejde for at oplyse den brede offentlighed til at arbejde målrettet med at varetage dansk erhvervslivs interesser.  

Men det betyder ikke, at hun går på kompromis med grundtanken om at arbejde for et bedre samfund, påpeger den afgående chefredaktør for Berlingske. 

“Jeg kommer selvfølgelig til at gøre det ud fra en meget klar position nu, hvor jeg skal varetage DI-medlemmernes interesser. Men jeg har altid ment, at virksomhederne udgør en ekstrem og afgørende muskel i vores velfærdssamfund,” siger hun.

Blå bog

Mette Østergaard er 43 år år gammel og bliver fra 1. juni ny direktør for public affairs, kommunikation, brand og marketing hos Dansk Industri.

Hun kommer fra en stilling som chefredaktør for avisen Berlingske, hvor hun har været siden 2018. Før det har hun blandt andet været chefredaktør for TV2 News, politisk redaktør hos Politiken og politisk reporter hos Jyllandsposten.

Mette Østergaard er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Fremtidens virksomheder skal løfte et samfundsansvar 

Samtidig peger den nye public affairs- og kommunikationsdirektør på, at hun i Dansk Industri vil være med til at styrke fortællingen om, at virksomheder er mere end blot en aktør sat i verden for at tjene profit. 

“Vi ser i højere grad virksomheder som aktører, der tager et samfundsansvar. Det kommer der kun mere fokus på i fremtiden, da vi står i en usikker verden i forandring. Det betyder, at man som virksomhed skal gøre sig bevidst om, hvordan man agerer.” 

Hvilke udfordringer fører det med sig for Dansk Industri, når virksomhederne skal tage et større samfundsansvar? 

“Vi kommer helt sikkert til at diskutere, hvad man kan kræve af virksomhederne. Milton Friedman sagde i sin tid: ‘The business of business is business.’ Og i lang ting har der været et meget klart fokus på én bundlinje.” 

“Men i dag opererer vi i en virkelighed, hvor der er mange bundlinjer. Hvor grøn omstilling, diversitet og en ustabil geopolitisk virkelighed understreger, hvor vigtige spillere virksomhederne er for vores samfund. Derfor kommer vi ikke kun til at tale om én bundlinje, men om flere.” 

Hvordan synes du balancen skal se ud, i forhold til hvad man kan kræve af virksomhederne? 

“Det kommer an på den enkelte virksomhed og den dagsorden, de skal agere i. Min klare opfattelse er, at danske virksomheder allerede opererer med et stort fokus på grøn omstilling og diversitet, så generelt set står de allerede et stærkt sted i forhold til at tage det samfundsansvar.” 

En klar stemme i de store samfundsdebatter 

Når Mette Østergaard træder ind ad døren til Industriens Hus 1. juni, bliver hun ikke det eneste nye ansigt på gangene.  

I den seneste tid har DI nemlig oprustet deres public affairs-afdeling med blandt andre den tidligere rådgiver i Venstre, Marie Louise Fischer, og Chris Bjerknæs, der har været formand for Dansk Folkepartis Ungdom. Og tidligere politiske profiler som Sofie Carsten Nielsen og Karsten Lauritzen har også i de seneste år skiftet posten som folketingsmedlem ud med et job i Dansk Industri.

Der er en tendens i dansk politik til at tale lidt for meget om, hvordan vi bruger penge, og ikke hvordan vi tjener dem.

Mette Østergaard
Kommende direktør for public affairs, kommunikation, brand og marketing hos DI

Udefra ligner det et forsøg fra Dansk Industris side på at rykke endnu tættere på magtens centrum og styrke forbindelsen til de danske politikere og embedsværket. Er det en rigtig analyse? 

“Det er selvfølgelig en ekstremt vigtig opgave for Dansk Industri at være tæt på de politikere, der i sidste ende tager beslutninger om, hvordan virksomhedernes vilkår skal være. Så det bliver helt klart en vigtig opgave at sikre en god dialog med dem, der i sidste ende former rammerne for vores samfund,” siger Mette Østergaard. 

Blandt de vigtigste dagsordener i den kommende tid fremhæver den nye DI-direktør blandt andet manglen på arbejdskraft, et bæredygtigt erhvervsliv og ikke mindst et fokus på diversitet. 

“Der er nogle store samfundstendenser, vi ikke kommer udenom, og hvor fra DI’s side skal kommunikere endnu mere klart om vores ståsted til medlemmerne og omverdenen.” 

Er Dansk Industri ikke gode nok lige nu til at kommunikere tydeligt om deres ståsted i de store samfundstendenser, du nævner her? 

“Lars Sandahl har formået at gøre Dansk Industri til en endnu større samfundsaktør. Han insisterer på at markere virksomhedernes samfundsposition omkring alt fra uddannelse til sundhed til skærmpolitik. Når man repræsenterer så stor en samfundsmotor, skal man selvfølgelig have en klar stemme, der favner bredt i samfundsdebatten. Den klare stemme skal vi fastholde og tydeliggøre endnu mere,” siger hun.

Læs også

På tynd is 

Selvom Mette Østergaard allerede så småt kan sætte ord på sine ambitioner i sin nye rolle som direktør i DI, understreger hun flere gange, at der også bliver meget at lære i sin nye post. 

“Jeg kommer med en masse erfaring, når det handler om kommunikation, branding og timing af en dagsorden. Og så er jeg en kæmpe politisk nørd. Men jeg har aldrig udøvet interessevaretagelse, som jeg skal til nu, i en så stor virksomhed med mange forskellige medlemsinteresser,” siger hun. 

Ifølge Mette Østergaard er det dog blot tegn på, at hun er landet det helt rigtige sted. Hun efterlever nemlig et råd, hun har givet til mange unge journalister i tidens løb, når de har spurgt hende om vejen til succes. 

“Hvis man tager et job, man kan 100 procent fra dag et, udfordrer du ikke dig selv nok til at blive bedre. Jeg er helt med på, at jeg ikke kommer til at være fremragende fra day one. Der er meget at lære. Men det også lige præcis derfor, jeg har sagt ja. Nu bevæger jeg mig derud, hvor isen er lidt tynd.” 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Østergaard

Kommende public affairs- og kommunikationsdirektør, Dansk Industri (1/6), afgående chefredaktør, Berlingske (1/6)
journalist (DJH 2006)

Lars Sandahl Sørensen

Adm. direktør, Dansk Industri, næstformand, PensionDanmark

0:000:00