Skoleledere mener, at fonde skævvrider undervisningen

Opmærksomheden på fondenes rolle i skolesystemet er voksende, og blandt skoleledere er der skepsis over prioriteringerne, fortæller formand.

Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Mikala Satiya Rørbech

Det står i Folkeskoleloven, at den enkelte skoleleder har ansvaret for kvaliteten af undervisningen på den enkelte skole. Men ifølge Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, er der en voksende skepsis blandt hans medlemmer overfor den indflydelse, de uddelende fonde har på skolens indhold.

Der sker en skævvridning i det, fondene uddeler til,” siger han til Altinget som svar på hvordan skolelederne oplever samarbejdet med de uddelende fonde.

”Fondene ser rigtig meget over mod naturfagene og STEM-uddannelserne, altså science og teknologi, og det er dem, de gerne vil tilgodese, fordi der er behov for arbejdskraft fremover, ”

Altinget logoFonde
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fonde kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00