Forbrugerombudsmanden kritiserer elselskaber for vildledning

AFGØRELSE: Forbrugerombudsmanden kritiserer en række forsyningsselskaber for at have vildledt forbrugerne om ændrede regler. Ifølge ham er indholdet i et kundebrev, som selskaberne sendte deres forbrugere, i strid med markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden har kritiseret otte elselskaber for i et kundebrev fra marts 2013 at have vildledt forbrugerne.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at kundebrevets vildledende indhold er i strid med markedsføringsloven. Han har derfor indskærpet over for selskaberne, at de for eftertiden skal overholde lovgivningen på området.

De otte elselskaber er Borris El-Forsyning, Forsyning Helsingør A/S, Ikast Værkerne, Mes Brande, RAH Energi til Vestjylland, Struer Forsyning Elnet A/S, Thy-Mors Energi og Vestforsyning A/S, der er et moderselskab i en multiforsyningskoncern.

Selskaberne tilsendte deres forbrugere kundebrevet med udgangspunkt i en lovændring på elmarkedet fra januar 2013. Af brevet fremgik det, at alle kunder fremover selv skulle vælge elselskab.









0:000:00