Kommentar af 
Jane Mylenberg

Det er uhyggeligt spændende, om museumsreformen bliver blød og tilgivende eller ambitiøs og handlekraftig

Urimeligheden i det nuværende museumssystem kan alle få øje på, men et er at spotte problemet, noget andet er at finde en løsning, som alle kan leve videre med. Og hvordan pengene bliver fordelt er den cliffhanger som gør, at historien slet ikke er færdig endnu, skriver Jane Mylenberg. 

Vi ved stadig ikke, hvordan de huller, som reformen givetvis vil slå i nogle af vores mest publikumspopulære museers driftsøkonomi, vil blive lappet, skriver&nbsp;Jane Mylenberg<i>.</i><br>
Vi ved stadig ikke, hvordan de huller, som reformen givetvis vil slå i nogle af vores mest publikumspopulære museers driftsøkonomi, vil blive lappet, skriver Jane Mylenberg.
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Jane Mylenberg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Havde jeg ikke selv en fortid i museumsbranchen, ville jeg nok have ret svært ved at forstå, hvorfor en reform, der berører landets 97 statsanerkendte museum, skal trække så mange spaltemilimeter.

Jeg mener, de fleste områder i vores samfund reguleres med jævne mellemrum, fordi vi er blevet klogere, og samfundet ændrer sig.

Men museumsreformen har virkelig været beskrevet og belyst fra alle tænkelige – og utænkelige – vinkler.

Når reformen er vigtig, og de mange indlæg berettigede, skyldes det, at historien om reformen indeholder alle ingredienser til en god historie og samtidig tikker af i alle de bokse, medierne bruger, når en histories nyhedsværdi skal vurderes: Identifikation, sensation, aktualitet, væsentlighed og ikke mindst konflikt.

Ingen kan hverken forklare eller forsvare, hvorfor der er så stor forskel på, hvor store tilskud museerne modtager fra staten.

Jane Mylenberg

Lige lidt baggrund først. Museumsreformens største formål er at rette op på det system, der ligger til grund for tildeling af statslige midler til landets museer.

Logikken bag det nuværende system hænger på en knage, vi for længst har sagt farvel til i stort alle dele af samfundet; nemlig de forgangne amter, som vi tog afsked med i 2007. Det betyder, at ingen hverken kan forklare eller forsvare, hvorfor der er så stor forskel på, hvor store tilskud museerne modtager fra staten.

Lad os se på et eksempel: Arken i Ishøj modtager rundt regnet 14 gange så mange statspenge som Brandts i Odense. Læser man de to museers fundatser, skal de stort set det samme.

Så hvorfor er det lige, at Arken skal have så meget mere? Og hvorfor slipper Ishøj Kommune med at give et kommunalt tilskud, som er så meget mindre end det, kommunekollegaen i Odense skal afsætte for at have et godt museum?

Den urimelighed kan alle få øje på, men et er at spotte problemet, noget andet er at finde en løsning, som alle kan leve videre med. Den nuværende kulturminister er nummer fem i rækken af ministre, som har lovet, at systemet skulle laves om.

Fire af de ministre har forladt ministeriet med uforrettet sag.

Læs også

Tilbage til, hvorfor kampen om museumsreformen er en god historie. Konflikten er til at få øje på, for betyder et ændret system så, at Brandts i Odense skal gå på hugst i Arkens kasser? Det er grimt, at kollegaer skal bekrige hinanden.

Sensationen ligger også og putter sig lige under overfladen. Endnu et eksempel: Landets absolut bedst kendte og elskede museum Louisiana modtager på den gode side af 30 statsmillioner. De penge kommer selvfølgelig med en række krav.

Et af dem er, at statsanerkendte museer skal bedrive forskning. Det gør Louisiana ikke eller kun i meget undseelig grad. Jamen, betyder det så, at Louisianas tilskud helt forsvinder?

Aktualitet og væsentlighed kan tage hinanden i hånden, for museerne er selvfølgelig væsentlige som vogtere om vores fælles nationale historie og hukommelse.

Og aktualiteten banker på, hver gang et museum laver en udstilling, et debatarrangement eller et forskningsprojekt, som lægger til vores forståelse af det at være mennesker med forbindelse til historien.

Hvordan pengene bliver fordelt, er den cliffhanger, som gør, at historien slet ikke er færdig endnu.

Jane Mylenberg

Her finder vi også identifikationen. Tillad mig endnu et eksempel. På Moesgaard i Aarhus møder figurer af fortidens mennesker os, når vi går ind i museet. Vi kan stå skulder ved skulder med meget livagtige voksfigurer, som gør fortidens mennesker til historiske sidemænd, vi kan se direkte i øjnene.

Den oplevelse gør det meget tydeligt, hvad vi kommer af. Hvorfor vi er blevet, som vi er.

Det er med andre ord ikke underligt, at historien om reformen er en, som både museumsfolk og medier har lyst til at fortælle.

Når ministeren i mål med reformen, som den er skitseret på nuværende tidspunkt, så lykkes han også med at skære selve hjertet ud af et de mest sejlivede argumenter, som museumsfolk bruger, når de skal skabe opmærksomhed om deres institutioner.

Nemlig det om, at der skal flere penge til sektoren, fordi det er en del af den kommende reform, at der tilføres markant flere penge til museerne.

Hvordan de penge ender med at blive fordelt er den cliffhanger som gør, at historien slet ikke er færdig endnu. For vi ved stadig ikke, hvordan de huller, som reformen givetvis vil slå i nogle af vores mest publikumspopulære museers driftsøkonomi, vil blive lappet.

Vi ved heller ikke, om ministeriet skærper krav og måske allermest interessant tilsyn og konsekvens, hvis museerne ikke indfrier dem. Det sidste har hængt i bremsen i den gældende reform.

Læs også

I dag tjekkes museerne cirka hvert femte år af Slots- og Kulturstyrelsen, som laver meget grundige og konstruktive kvalitetsvurderinger med anbefalinger til, hvordan mangler kan rettes op. Her peges altså på, hvad der ikke er godt nok.

Rigtig mange opmærksomhedspunkter er blevet peget på gennem årene i de kvalitetsvurderinger uden, at noget museum er blevet frataget hel eller delvis statsstøtte.

Det skal blive næsten uhyggeligt spændende at se, om den nye reform har tænkt sig samme bløde og tilgivende tilgang, eller om det bliver her, vi ser det sidste aftryk af en ambitiøs og handlekraftig kulturminister.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jane Mylenberg

Debattør og selvstændig rådgiver, kommunikationskonsulent, Ungdomsringen, formand, foreningen Brobyggerne, bestyrelsesmedlem, Ungdomsbureauet
cand.phil. i kunsthistorie (Københavns Uni. 1996), journalistisk tillægsuddannelse (DJH 2001), master i kommunikation (Aarhus Uni. 2005)

0:000:00