Debat

Danske Havne: En mulig sløjfet sømandsbeskatning og årelang sagsbehandling. Hvad vil politikerne med Det Blå Danmark?

Det går for langsomt med at nedbringe sagsbehandlingstiden for uddybning af sejlrender. Det kan koste dyrt i et erhverv, der i forvejen ser ind i CO2-afgift og en sløjfet sømandsbeskatning, skriver Tine Kirk.

For en sjælden gangs skyld vil jeg rejse et advarselsflag. Regeringens Frigast-udvalg har foreslået at gøre op med sømandsbeskatningen, der fastholder danske arbejdspladser. Samtidig må jeg konstatere, at det mildt sagt trækker ud med tilladelser til oprensning af havnenes sejlrender, skriver Tine Kirk, direktør i Danske Havne.
For en sjælden gangs skyld vil jeg rejse et advarselsflag. Regeringens Frigast-udvalg har foreslået at gøre op med sømandsbeskatningen, der fastholder danske arbejdspladser. Samtidig må jeg konstatere, at det mildt sagt trækker ud med tilladelser til oprensning af havnenes sejlrender, skriver Tine Kirk, direktør i Danske Havne.Foto: (Arkivfoto) Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Tine Kirk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Danske Havne er vi svært begejstrede for at være en del af Det Blå Danmark.

Og det er vi, selv om vi godt nok er ”lillebror” sammenlignet med rederierne og den maritime industri, der begge omsætter for langt mere end havnene.

Selv om vi er den mindste spiller i Det Blå Danmark, bidrager vi nu også ganske fornuftigt til Danmarks økonomi.

Havnebranchen står for 55.000 danske jobs og en produktionsværdi på 211 milliarder kroner, hvad der svarer til over fem procent af den samlede produktionsværdi i Danmark.

Sagt i al beskedenhed, så mener jeg, at vi I Det Blå Danmark kan ranke ryggen i forhold til vores samfundsbidrag.

Politiske signaler giver anledning til advarselsflag

Ikke desto mindre må jeg for en sjælden gangs skyld rejse et advarselsflag. For de politiske signaler er lidt blandede.

Sådanne vindmølleprojekter kræver plads på havnen og dybde og bredde i sejlrenderne. Det har Nakskov havn søgt om. I 2019. Før nogen af os kendte til covid-19. Og havnen venter fortsat på den sidste godkendelse.

Tine Kirk
Direktør, Danske Havne

SVM-regeringen lagde flot fra land ved i regeringsgrundlaget at adressere havnenes vigtighed, og der blev nedsat et Havnepartnerskab og søsat et arbejde med et vigtigt Havneatlas.

Vi er i fuld sving med begge dele, som vil udgøre et solidt fundament for havnenes fremtid.

Men så kommer regeringens udvalg, Frigast-udvalget, i februar i år med et gevaldigt bølgeskvulpforslag om at gøre op med sømandsbeskatningen i DIS-ordningen.

Den blev som bekendt lavet i 1980’erne for at stoppe udflagning, for at holde danske arbejdspladser på danske skibe og sikre ensartede konkurrencevilkår for søfarten.

Og for mig er der ingen tvivl om, at hele Det Blå Danmark, ja faktisk hele Danmark, har brug for det lokomotiv, som rederibranchen udgør.

Sagsbehandlingstid koster på klima og kroner

Samtidig må jeg konstatere, at det mildt sagt trækker ud med tilladelser til oprensning af havnenes sejlrender.

Miljøstyrelsen erkender selv i Altinget Maritim så sent som i januar, at sagsbehandlingstiden er mere end fordoblet på kun to år. Den samme periode, hvor politikerne har et ekstra øje på netop Det Blå Danmark.

Forsinkelserne rammer for eksempel Nakskov Havn benhårdt.

Lolland-Fasters Folketidende kunne i februar berette, at Vestas regnede med at ”ansætte 250-300 nye medarbejdere inden sommeren 2025”, ifølge virksomheden selv.

De kommer oven i de 460 Vestas-ansatte, der i forvejen har bidraget til, at Nakskov er kommet ud af dødvandet.

Vestas’ eksplosive vækst i en del af Danmark, der ikke er forvænt med den slags, skyldes, at fabrikken nu arbejder på havvindmølle-typen V236-15.0 MW, der har vinger på 115,5 meter.

Læs også

Sådanne vindmølleprojekter kræver plads på havnen og dybde og bredde i sejlrenderne. Det har Nakskov havn søgt om. I 2019. Før nogen af os kendte til covid-19. Og havnen venter fortsat på den sidste godkendelse.

Vestas har været meget tålmodige med en sagsbehandling på en udvidelse af et sejlløb, der nu har varet i snart fem år. Men vil andre virksomheder, der måske overvejer at etablere sig i Danmark, være det samme?

Det føler jeg mig ikke sikker på, da vores nabolande også er dygtige, kompetente og interesserede i nye virksomheder.

Tempoet er afgørende

Det er afgørende, at tempoet for godkendelser skrues markant op.

Det blev også sagt af EU-kommissionsformand Ursula von der Leyen, da Danmark indgik Nordsøaftalen på Esbjerg Havn i maj for snart to år siden.

Selv om der her kort før månedsskiftet kom meddelelse om, at nu begynder tilladelserne at komme, en der bare ikke sket særlig meget de seneste år.

Ikke desto mindre må jeg for en sjælden gangs skyld rejse et advarselsflag. For de politiske signaler er lidt blandede.

Tine Kirk
Direktør, Danske Havne

Der er udfordringer nok, og nu er en CO2-afgift på vej til fiskerne, der i forvejen har været ramt af Brexit.

Fiskeriet bidrager med meget værdsat kontinuerlig økonomisk aktivitet i vores havne, særligt på vestkysten. Fiskeriet rammes nu af en CO2-afgift på 600-750 kroner per ton.

Som det ser ud nu, ventes afgiften også at blive pålagt udenlandske skibe, der skal tanke brændstof i Danmark. Hvordan det kommer til at påvirke udenlandske skibes lyst til at lande fisk i Danmark, har vi endnu til gode at se.

Men en ikke så velkommen snubletråd, det er det.

Dobbelt-op på værditilvækst

Så sent som i juni fjor udgav Søfartsstyrelsen en rapport, der viser, at Det Blå Danmark direkte beskæftiger næsten 63.000 danskere, yderligere 35.000, når man regner de afledte jobs med.

Produktionen i hele branchen svarer til 10,5 procent af den samlede danske produktion og 4,8 procent af bruttoværditilvæksten (BVT).

Det er i al ubeskedenhed omtrent dobbelt så meget bruttoværditilvækst som en gennemsnitlig branche i Danmark.

Så der er mere end god grund til den politiske opmærksomhed.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tine Kirk

Direktør, Danske Havne, bestyrelsesformand, Transportøkonomisk Forening
cand.merc. i logistik og innovation (CBS 1995)

0:000:00