Debat

Danske Havne: Regeringen bør holde sit ord om hurtigere havneudvidelser – for klimaets og handlens skyld

Der er behov for plads, når havnene spiller en central rolle i vindmølleprojekter og udenrigshandel. Derfor bør regeringen få sat tempoet op på papirarbejdet i forbindelse med de nødvendige havneudvidelser, skriver Tine Kirk.

Statsminister Mette Frederiksen dvælede i sin åbningstale ved det pudsige i, at det tager havnen op til ti år at få godkendt og gennemført den nødvendige havneudvidelse. Otte af årene går til papirarbejde, skriver Tine Kirk.
Statsminister Mette Frederiksen dvælede i sin åbningstale ved det pudsige i, at det tager havnen op til ti år at få godkendt og gennemført den nødvendige havneudvidelse. Otte af årene går til papirarbejde, skriver Tine Kirk.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Tine Kirk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det kan forekomme at være en lille ting i det store billede, men for erhvervshavnene er det en kæmpestor ting i det store billede: hurtigere sagsbehandling og myndighedsgodkendelser.

Uddybninger af sejlrender og bassiner er en tilbagevendende handling, der er nødvendig for at kunne drive havn.

Det er dyrt og kan give lidt bøvl, men det er helt, helt nødvendigt.

Havnene skal sikre de nødvendige dybder. Strøm, vind og vejrforhold flytter blot ivrigt rundt på sandbund og andre bundmaterialer, og det sker i alle havne med større eller mindre intensitet.

Otte år med papirgange

De fleste kan godt regne ud, at vesterhavshavne får blæst en del sand ind i havnen, og at sejlrenderne er udfordrede. 

Uanset navnet skal det gerne ende med en model, der sikrer væsentligt hurtigere sagsbehandling. Det sikrer havnenes drift.

Tine Kirk
Direktør, Danske Havne

Men det gælder også, bare af andre årsager, for eksempel østvendte fjordhavne, hvor man måske kunne forvente lidt mere ro på bund og indsejling, men sådan er det ikke.

Dét kan gøres hurtigere.

Jeg håber virkelig, at det lykkes for regeringen at gennemføre en fast track, en rød løber eller hvad vi nu skal kalde det.

Men uanset navnet skal det gerne ende med en model, der sikrer væsentligt hurtigere sagsbehandling. Det sikrer havnenes drift.

Og da mere end 75 procent af dansk udenrigshandel går over kaj ind eller ud af landet, er hurtig sagsbehandling væsentligt for os alle. Men mindst lige så vigtigt er det, at havnene er knudepunkter for Danmarks grønne omstilling.

Havne er helt centrale spillere i dansk klimapolitik og ikke mindst de to beslutninger, der blev taget i 2022 i henholdsvis Esbjerg Havn og på Marienborg, hvor man besluttede at øge havvindkapaciteten i Nordsøen og Østersøen betragteligt og, ikke mindst, i lyntempo.

Læs også

Havvindmølleparkerne er afhængige af havnene, hvor vindmøllerne produceres og hvorfra de udskibes og serviceres.

Dén slags politiske beslutninger fordrer som naturlige følgebeslutninger, at man også gennemfører hurtigere myndighedsbehandlinger på det, der kræves. Herunder uddybninger, klapning og havneudvidelser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tine Kirk

Direktør, Danske Havne, bestyrelsesformand, Transportøkonomisk Forening
cand.merc. i logistik og innovation (CBS 1995)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00