Debat

Københavns Lufthavne: Snart vil fly indhente tog som grøn transportform – så lad os få en grøn mobilitetsplan, der medregner begge dele

I stedet for at fokusere på et enkelt grønt transportmiddel, har samfundet brug for en samlet plan for grøn mobilitet. En ny luftfartstrategi er én del af løsningen på de fremtidige transportudfordringer, skriver administrerende direktør Thomas Woldbye.

Den teknologiske udvikling har ændret præmissen om, at tog er den ubestridte grønne transportform. Og med regeringens udmelding om grønne indenrigsflyvninger allerede fra 2030 vil virkeligheden følge med i rekordfart, skriver Thomas Woldbye.
Den teknologiske udvikling har ændret præmissen om, at tog er den ubestridte grønne transportform. Og med regeringens udmelding om grønne indenrigsflyvninger allerede fra 2030 vil virkeligheden følge med i rekordfart, skriver Thomas Woldbye.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Thomas Woldbye
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er efterhånden kommet mange interessante bud på indholdet i en ny luftfartsstrategi. En stor del af dem har et fokus på de klimamæssige rammer og luftfartens rolle i fremtiden. Det er helt naturligt, og jeg mener faktisk, at luftfarten har et enormt potentiale som klimavenlig transportform, som få måske er bevidste om.

Hvis det potentiale skal indfries, kræver det, at vi laver en plan for grøn mobilitet for hele transportområdet.

Virkeligheden er nemlig, at hele transportsektoren er i opbrud. Teknologiske løsninger baseret på fundamentalt anderledes fordele ved nye drivmidler skaber helt andre rammer for, hvordan vores grønne mobilitet kan se ud. Med tiden vil transportformer, der tidligere var de mest sorte, blive grønne. For med adgang til grøn strøm, blandt andet gennem en massiv udbygning af billig vindenergi, vil vi i fremtiden bruge grønne brændstoffer – også i luftfarten.

Tog vil om få år ikke længere være den ubestridte grønne transportform.

Thomas Woldbye
Administrerende direktør, Københavns Lufthavne

Fly vil indhente tog som grøn transportform

For blot få år siden var det ikke en realistisk vej. Ingen ville tro, at flyet kunne udvikles til en reelt grøn transportform. Men i dag er virkeligheden en anden, og med de nye teknologiske muligheder skal vi redefinere, hvilke bæredygtige mobilitetsmæssige muligheder vi ønsker at give fremtidige generationer.

De seneste årtier har der været særligt fokus på toget som en klimavenlig transportform. Det er helt forståeligt. Toget har, udover sin driftsmæssigt relativt lave klimabelastning, mange fordele. Dog glemmes ofte de betydelige negative klimapåvirkninger ved anlæg af nye jernbaner.

I København er S-tog og metro en helt afgørende mobilitetsform, og togtrafikken mellem landsdelene giver også et afgørende bidrag til vores mobilitet. Men selvom toget har og altid vil have sin berettigelse, er det hverken muligt eller det bedste for klimaet og befolkningen fuldstændig at lade toget erstatte flyrejser, som nogen argumenterer for.

Temadebat

Hvordan skal Danmarks næste luftfartsstrategi se ud?

Dansk luftfart går igennem en turbulent periode, hvor både coronakrise, grøn omstilling og alvorlige udfordringer i SAS har bidraget til uroen. 

Senere på året vil regeringen præsentere sit udspil til en grøn omstilling af sektoren, og nu vil fagfolk og politikere i den kommende tid debattere, om den bør tænkes ind i en større helhed og føre til en opdatering af Danmarks nuværende luftfartsstrategi, der blev underskrevet af den daværende VLAK-regering i 2017.

Det er en strategi, der har et stort fokus på udbygning af infrastruktur og understøttelse af nye flytruter. Skal det justeres i lyset af de nye klimapolitiske ambitioner? Hvordan bør en ny strategi afspejle pandemien og dens ændrede rejsemønstre? Og skal strategien tilpasses krisen i SAS?

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected].

Her er det vigtigt at forholde sig til fakta: Tog vil om få år ikke længere være den ubestridte grønne transportform. Den teknologiske udvikling har ændret præmissen. Og med regeringens udmelding om grønne indenrigsflyvninger allerede fra 2030 vil virkeligheden følge med i rekordfart.

Derfor bør vi revurdere, hvordan vi ser de forskellige transportformers rolle. I stedet for at fokusere på et enkelt grønt transportmiddel som løsning på de fremtidige transportudfordringer, har samfundet brug for en samlet plan for grøn mobilitet. Den skal kortlægge, hvordan det mest effektive nationale transportsystem samlet set skal se ud med fokus på de forskellige transportformers ydeevne på parametrene klima, tid og pris.

Klima, tid og pris

Regeringens ambition om grønne indenrigsflyvninger byder vi i Københavns Lufthavne velkommen, fordi det er ambitiøst og samtidig realistisk.

Det betyder reelt, at man også i klimaøjemed bør flyve de længere ture i Danmark. Allerede i dag er der faktisk distancer, hvor det er mindre klimabelastende at flyve end at benytte andre transportformer. Eksempelvis fra København til Bornholm. Her udledes mindre CO2, hvis man flyver, end hvis man kører i bil eller tog og tager færgen til Rønne.

Luftfarten kan i samspil med de øvrige transportformer sikre en grøn dansk mobilitet i verdensklasse. Alle transportformer har en rolle. Løsningen er derfor ikke, at vi skal flyve mindre – vi skal flyve grønnere.

Thomas Woldbye
Administrerende direktør, Københavns Lufthavne

Derfor er det også udtryk for en kortsigtet tilgang til de mobilitetsmæssige fremtidsperspektiver at satse på enten helt at nedlægge indenrigsflyvninger eller begrænse den markant.

Det synspunkt savner en forklaring på de betydelige tidsmæssige forringelser for danskernes mobilitet og de enorme udgifter for det danske samfund, som det vil medføre. Og der bør aftvinges en forklaring på det simple spørgsmål: Hvorfor skal vi ikke flyve, hvis vi kan flyve grønt?

Med ny teknologi er det tid til at sætte det lange lys på. Så når vi taler om en luftfartstrategi, skal vi se den som en del af, hvad vores fælles mobilitet skal kunne de næste mange år med fokus på, hvordan de forskellige transportformer kan løse samfundets og befolkningens behov bedst.

Udgangspunktet skal være klima, tid og pris, hvor man på alle parametre også indregner effekterne af at anlægge ny infrastruktur. Målet bør være at identificere de konkrete tiltag, der skal til, for at Danmark får den bedste mobilitet og sikrer den mest hensigtsmæssige klimareduktion fra transportområdet.

Luftfarten kan i samspil med de øvrige transportformer sikre en grøn dansk mobilitet i verdensklasse. Alle transportformer har en rolle. Løsningen er derfor ikke, at vi skal flyve mindre – vi skal flyve grønnere som en del af samlet plan for grøn mobilitet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Woldbye

Adm. direktør, Heathrow Lufthavn
Trainee (A.P. Møller-Mærsk), HD i finansiering (CBS), IMD, London Business School

0:000:00