Jesper Petersen: Den nye læreruddannelse får et markant løft

Flere undervisningstimer, en længere praktikperiode, mere feedback og vejledning, mere øvelsesbaseret undervisning, en indførelse af specialpædagogik og en afskaffelse af modulopbygningen skal blandt andet være med til at tiltrække, uddanne og fastholde nok uddannede lærere til eleverne i folkeskolen, siger uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Vu Nguyen

For at folkeskolen fortsat bliver en del af kernen i vores velfærdssamfund, skal læreruddannelsen reformeres og styrkes. 

Sådan lyder det fra uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S), der på et pressemøde tirsdag præsenterede aftalen for den nye læreruddannelse med et bredt politisk flertal bag sig.

“Den nye og bedre læreruddannelse vil gavne de studerende, folkeskolen og eleverne. Lærerne gør en kæmpe forskel for vores børn, og gode skole handler i høj grad om dygtige lærere.”

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00