Om den nye trepartsminister viser sig at være en sort ulv i grønne fåreklæder afhænger af, hvor villig han er til at rykke med trepartsaftalens hegnspæle, skriver Alternativets politiske ordfører, Torsten Gejl.
Mens skruen strammes over for virksomhedernes udsagn om klimavenlighed, så er det stadig op til offentlighedens dom, om politikernes ord og praksis holder. Det er blevet langt sværere at være virksomhed end politisk parti, når det kommer til at være grøn, skriver Anna Ebbesen.
Hvis regeringen taber momentum i forhold til sin reformdagsorden og frygt for, at meningsmålingerne bider sig fast, så mister den også sin eksistensberettigelse. Det giver ikke mening at føre tre så forskellige partier sammen i en regering hen over midten, hvis ikke der er et særligt formål, skriver Lisbeth Knudsen.
Engang var den store frygt i Venstre, at 'det grønne' ville blive for centrum-venstre, hvad udlændingepolitik var for blå blok i nullerne: en sejrmaskine, der ville vinde valg på valg. Den fælde er Venstre med den grønne trepart nu godt på vej til at komme ud af. Til gengæld ser især SF og Radikale afpillede ud.
Mandag aften blev den grønne trepart enige om en CO2-afgift på landbruget. Den kommer to år efter en aftale om at indføre en lignende CO2-afgift på industrien. Men hvor forskelligt vil politikerne regulere industrien og landbruget? Få overblikket her.
Eksperternes modeller for en CO2-afgift for landbruget har ikke ændret på, at et flertal af vælgerne bakker op om en afgift, viser ny måling. En teknisk tung debat og sløve reflekser hos politikerne kan være forklaringen, siger politiske kommentatorer.
Venstre skuffer både partiets landbrugsstemmer og dem, der ikke anser sig for at være det, hvis de ikke tager stilling til CO2-afgiften. Derfor kan partiet lige så godt tage stilling, for så skuffer de da i det mindste kun den ene fløj, skriver Morten Reimar.
Digitale løsninger vil blive helt afgørende for at indfri klimamålene og samtidig gøre danskernes hverdag lettere. Venstre vil derfor afsætte penge til at samle og formidle data om ladestandere til elbiler, så ingen er i tvivl om, hvor de kan lades op, skriver Linea Søgaard-Lidell.
Fra 2030 vil der blive lagt en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kroner, fremgår det af ny aftale mellem regeringen, SF og Enhedslisten. Indtægterne fra afgiften skal gå til en forhøjelse af ældrechecken og grøn omstilling af flysektoren.
Samtlige blå partier med undtagelse af Liberal Alliance har forladt forhandlingerne om en ny flyafgift, da en del af afgiften skal gå til ældrechecken. Det er "uanstændigt" af regeringen at koble de to ting sammen i et forhandlingsforløb, lyder kritikken.
Transportkorridorerne udgør i dag et uudnyttet grønt potentiale, så lad os opstille solceller og udnytte de områder fornuftigt. Det vil være helt i korridorernes ånd og samtidig give den grønne omstilling et ekstra og særdeles tiltrængt rygstød, skriver borgmester i Lejre Kommune, Tina Mandrup.
Troels Lund Poulsen og Stephanie Lose har lagt låg på skænderierne om den CO2-afgift, der fældede Jakob Ellemann-Jensen og splitter Venstre. "De skal have ro til at finde deres ben," lød det fra EU-politikeren Asger Christensen, der tidligere har ført an i kritikken, men som nu har en god "mavefornemmelse".
Altinget har gennemgået 504 medlemmer af Venstre for at forstå, hvad landbrugets magt i og over Venstre handler om. Gå på opdagelse i hele kortlægningen her.
Landbrugets magt i og over Venstre handler ikke om vælgere, men om at Venstre-folk fra landbruget sidder tungt på alle dele af partiets organisation, viser en stor kortlægning fra Altinget. Med Troels Lund Poulsen er det nu deres mand, der står i spidsen. Men klimaproblemerne hjemsøger ham, landbruget og partiet.
Mange danske landmænd er villige til at omstille sig, men de mangler en bred politisk plan at støtte sig til. Danmarksdemokraterne og Venstre bør derfor bruge deres landsmøder på at diskutere visionen for dansk landbrug frem for at svælge i CO2-afgiften. Det mener forfatter Rasmus Hage Dalland, der er aktuel med en ny bog om landbruget.
Nordvestjylland vil hellere end gerne gå forrest med VE-udvikling og klimatiltag, men lad os få en model, der belønner produktion og forædling af grøn strøm med mærkbare, lokale gevinster, skriver borgmestrene i Lemvig, Struer og Holstebro.
At føre dialog og at tale om potentialer er ingen kunst, men det er desværre alt hvad SVM-regeringen kan svinge sig op til i VE-udspillet. Endnu engang følges fremtidsvisioner ikke op af handling, skriver Bjarke Møller.