Debat

Clio: Undervisning i verdensmål må aldrig blive en akademisk øvelse

Verdensmålene har potentialet til at bryde med silotænkningen i folkeskolen, men lige nu blokerer tre ting for den tværfaglige og helhedsorienterede undervisning, skriver Ditte Christiane Jensen og Thomas Tønnesen fra det digitale undervisningsforlag Clio. 

Vores børn udviser mere handlekraft og ansvar, end vi gør, skriver Ditte Christiane Jensen og Thomas Tønnesen fra det digitale undervisningsforlag Clio.
Vores børn udviser mere handlekraft og ansvar, end vi gør, skriver Ditte Christiane Jensen og Thomas Tønnesen fra det digitale undervisningsforlag Clio.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I lille Danmark påvirker vi verden omkring os. Vi skabte højtaleren, insulin og legoklodser, og vi har eksporteret både bacon og vindmøller. Vi når langt ud til trods for vores lille størrelse, fordi vi forstår, at vi er en lille brik i et større spil, og at selv små handlinger kan skabe store forandringer.

Temadebat

Hvilken rolle skal verdensmålene spille i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne?

Er det nødvendigt at tænke verdensmålene ind i fagbeskrivelserne i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne – og hvis ja, hvordan skal de så konkret formuleres som en del af pensum?

Og hvordan sikrer man, at det ikke kun er de grønne mål om miljø og klima, der kommer til at fylde i undervisningen, men verdensmålene bliver bredt repræsenteret? 

Er der dele af uddannelsessystemet, hvor det er særligt vigtigt at udbrede kendskabet til verdensmålene?
Og betyder det overhovedet noget for erhvervslivet?

De spørgsmål stiller Altinget Verdensmål i en ny temadebat, hvor elevorganisationer, erhvervslivet og andre centrale uddannelsesaktører vil diskutere, hvilken rolle FN’s 17 verdensmål skal spille i undervisningen i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du skrive til debatredaktør Martin Mauricio for at aftale nærmere.

Du kan sende din henvendelse til [email protected].

De unge generationer går klimamarch og affaldssorterer. For to år siden skrev de et opråb for bæredygtig dannelse og bad os andre om at sætte bæredygtighed på skoleskemaet. Tidligere generationer har nemlig haft en livsstil, der gør, at det nu er børnene og de unge, som står med både problemet og en stor del af ansvaret for at løse det.

Tiden er derfor kommet til, at vi for alvor hjælper med at løfte det ansvar. De kommende generationer skal fødes med bæredygtighed i DNA'et og verdensmålene i hænderne, og det kræver et opgør med nogle af strukturerne omkring folkeskolen.

Skoler forhindres i at arbejde med verdensmålene

Verdensmålene bliver hæftet på jakkesæt, projektansøgninger og hjemmesider i stor stil. Det er på sin vis godt, men faren for 'greenwashing' lurer hele tiden lige under overfladen. 

Verdensmålene må aldrig blive en akademisk øvelse

Ditte Christiane Jensen og Thomas Tønnesen
Hhv. indholdschef og chef for Clio Partners, Clio

Hvis ikke vi tager verdensmålene seriøst, bliver de blot en måde at score billige point på, mens vi fortsat brænder dæk af i baghaven. Det kan skabe distance til dagsordenen hos vores børn. Det er uheldigt, for de skal forstå, at verdensmålene er deres dagsorden. Det er dem, der efter os skal overtage kloden, og vi har et ansvar for at klæde dem på til den opgave. Men tre konkrete barrierer står lige nu i vejen.

For det første er folkeskolen meget fagopdelt. Hvert fag forsøger at leve op til Fælles Mål, og i den bestræbelse er der sjældent plads til at tænke helhedsorienteret og tværfagligt. Her bliver verdensmålene parkeret i en temauge eller hos de lærere, der af sig selv fletter dem ind i undervisningen, fordi de brænder for emnet. Vi skal som forlag gøre det nemmere for lærerne at integrere verdensmålene i alle fag.

For det andet arbejder vi i Danmark med centrale udbud inden for hver fagsilo. Det gør det langt mere oplagt at tilbyde klassisk undervisningsmateriale end at tænke ud af boksen. For at bryde med de skæve mekanismer i vores indkøbsstruktur, kræver det, at blandt andet forlagsbranchen kigger ud over de enkelte fag og leverer produkter til helheden – som også kan rummes i budgetterne. Fagene hænger sammen på tværs, og vi er nødt til at gå væk fra at tænke i "nemmeste" udbud til i stedet at tænke i det bedste indhold. 

Kan nedbryde folkeskolens silotænkning

For det tredje er der et bjerg af materiale om verdensmålene, men det er sjældent lavet af nogen, der ved noget om undervisning. Som forlag har vi et ansvar for at bearbejde materialet og didaktisere det for skolerne til lærerne og eleverne.

Læs også

Lærernes begrænsede forberedelsestid gør, at forlagenes produkter har endnu større betydning i dag end tidligere. Dette ansvar skal vi tage på os. Vi skal være lærerens hjælper i klasserummet, og det kræver et højt niveau af digitalisering.

Verden udvikler sig rigtig stærkt, og det er ressourcekrævende at følge med og levere opdaterede materialer, som lærerne kan bruge til at strukturere deres undervisning.

Verdensmålene har potentialet til at bryde med silotænkningen i folkeskolen. De repræsenterer aktuelle og relevante problemstillinger, som kan anskues på forskellige måder med de enkelte fags fagligheder. De handler om den verden, eleverne er en del af.

Aldrig en akademisk øvelse

Derfor skal eleverne lære at forholde sig aktivt til dem i stedet for at læse om ét enkelt verdensmål som en del af tyskundervisningen. Men det kræver, at vi, der ved noget om didaktik, arbejder sammen med dem, der ved noget om verdensmål.

Derfor insisterer vi på, at verdensmålene skal bruges aktivt ud fra et holistisk og didaktisk perspektiv

Ditte Christiane Jensen og Thomas Tønnesen
Hhv. indholdschef og chef for Clio Partners, Clio

Et godt eksempel er et fælles projekt mellem Clio og PlanBørnefonden, der sætter fokus på ligestilling mellem kønnene.

Her fortæller børn fra hele verden om ligestilling fra deres perspektiv. Eleverne forholder sig aktivt til emnet ved helt konkret selv at producere en debatpodcast om ligestilling, hvor de anskuer problematikken fra forskellige vinkler og forskellige verdensdele. Hvem ved – måske får de øje på, at vi endnu ikke selv helt har løst problemet herhjemme?

Verdensmålene må aldrig blive en akademisk øvelse. Derfor insisterer vi på, at verdensmålene skal bruges aktivt ud fra et holistisk og didaktisk perspektiv. 

Der er heldigvis masser af håb for de kommende generationer. Vores børn udviser mere handlekraft og ansvar, end vi gør. Hvis skolen understøtter dette, kan vi få en generation af mennesker, der altid tænker bæredygtighed ind som en del af løsningen – uanset faglighed.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00