Genbrugsbutikker opruster i kampen om fremtidens frivillige

Der er stor opfindsomhed og vilje til at strække sig langt blandt velgørende organisationer, som driver genbrugsbutikker. De benytter digitale platforme og taler ind i unges fokus på bæredygtighed og klima. Og så er de bevidste om, at nutidens unge vægter inddragelse og selvbestemmelse højt.

Gitte Skotby-Young Ballenstedt

Ringer navnet Ruth Andersen en klokke? Hvis du læser disse linjer i en artikel, fordi du interesserer dig for genbrugsbutikker, gør det måske.

Ruth Andersen er navnet på damen, som i 1972 startede Danmarks første genbrugsbutik. Ruth Andersen, hvis alder er hemmelig, men (siger hun selv) høj, er samtidig en slags ansigt på, hvem der nu, næsten 50 år senere, typisk står bag disken i genbrugsbutikkerne. Frivillighedsekspert og direktør i Ingerfair, Frederik C. Boll, anslår at seniorsegmentet udgør mellem 80-90 procent. Derfor har Ruth Andersen-typerne brug for yngre selskab.

Så selvom Ruth Andersen formentlig bliver ved med at være en slags ikon for (non-profit) genbrugsbutikker, har organisationer, som driver genbrugsbutikker for et godt formål taget mange nye kneb i brug for at udvikle konceptet og fremtidssikre det.

0:000:00