Debat

Kunsthåndværkere og designere: Interessen for spritnye tiltag forblænder fonde, mens udøvere og brugere betaler prisen

Fonde pumper spandevis af kroner i spritnye tiltag, men glemmer drift og videreudvikling af allerede eksisterende projekter i kulturlivet. Når nyhedens interesse har lagt sig, står man tilbage med et gammelt projekt. Det er synd for både udøvere og brugere, skriver Hanne Brøbech Sønnichsen.

Der er tydeligvis flere
kroner i spritnye tiltag end i videreudvikling af allerede igangsatte og
støttede projekter, skriver Hanne Brøbech Sønnichsen med flere.
Der er tydeligvis flere kroner i spritnye tiltag end i videreudvikling af allerede igangsatte og støttede projekter, skriver Hanne Brøbech Sønnichsen med flere.Foto: Jane Rahbek Ohlsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Private og offentlige fonde spiller en afgørende rolle i dansk kulturliv. Det er et uomgængeligt vilkår, som vi i Danske Kunsthåndværkere & Designere mærker i alt, hvad vi foretager os - og måske desværre ikke foretager os af økonomiske årsager.

Vi fungerer som informationscenter for dansk kunsthåndværk, men er hverken på finansloven eller modtager et fast fondstilskud til at udvikle og gennemføre foreningens vigtige formidlingsarbejde.

I Danmark bryster vi os af dansk design og en sublim håndværkstradition. Men hvor bliver kunsthåndværket af i regeringens nye udspil til finansloven?

Vi må ikke glemme, at kunsthåndværk er de skuldre, som dansk design står på. Hvem skal udbrede og bygge videre på den gode historie?

Afsendere

Hanne Brøbech Sønnichsen, forperson, Danske Kunsthåndværkere & Designere

Sia Mai, næstforperson, Danske Kunsthåndværkere & Designere

Dorte Visby, næstforperson, Danske Kunsthåndværkere & Designere

Lene Thomasen, bestyrelsesmedlem, Danske Kunsthåndværkere & Designere

Mette Colberg, bestyrelsesmedlem, Danske Kunsthåndværkere & Designere

Anne Lildholdt Jensen, bestyrelsesmedlem, Danske Kunsthåndværkere & Designere

100 procent afhængige af fondsmidler
Lige nu afventer vi for eksempel svar på, om vi kan få statsstøtte til at fortsætte det internationale samarbejde, hvor Danske Kunsthåndværkere & Designere i 30 år har været en aktiv del af organisationen World Craft Council.

Det er vigtigt, at vi også er til stede i globale sammenhænge, hvor craft er på alles agenda, samtidig med at vi i fællesskab skal løse de aktuelle udfordringer i verden. 

Mange af vores internationale søsterorganisationer får et fast statstilskud. Det giver arbejdsro og kontinuitet. Det er en langt mere bæredygtig forretningsmodel.

Flere projekter i Danske Kunsthåndværkere & Designere bliver kun realiseret med fondsstøtte.

Foreningens onlinemagasin Formkraft er det eneste herhjemme, der har internationalt vingefang og udkommer på dansk og engelsk med baggrundsstof om hele området. Det lykkes kun takket være fondenes velvillighed.

Det samme gælder Biennalen for Kunsthåndværk & Design, der hvert andet år sætter fokus på et aktuelt tema med et flot kurateret udstillingsprogram.

Begge projekter hører blandt foreningens flagskibe. Begge er de 100 procent afhængige af eksterne midler.

Slunken pengepung
Nu ville det være flabet og forkælet ikke at nævne, at Danske Kunsthåndværkere & Designere gang på gang har været så privilegerede at modtage generøse midler fra både de offentlige og private fonde. Og det med yderst professionel sparring undervejs gennem hele processen. Det er vi meget taknemmelige for.

Vores ambitioner tæmmes konstant af en slunken pengepung.

Hanne Brøbech Sønnichsen
Forperson, Danske Kunsthåndværkere & Designere

Men det skaber alligevel en skrøbelig struktur og en begrænsning. Vi ved aldrig, hvordan næste år ser ud - hverken på medarbejdersiden, eller hvilke projekter vi kan deltage i herhjemme og internationalt. Vores ambitioner tæmmes konstant af en slunken pengepung.

Vi drømmer om mange projekter og tiltag for vores medlemmer, ja for hele området, der skal synliggøre dansk kunsthåndværk.

Men vi kæmper mest af alt for at holde hovedet oppe.

Den skrøbelighed og afhængighed af fondenes goodwill er væsentlig at italesætte. Hvis man altså tør. Vi oplever samtidig, at flere af vores medlemmer føler, at de risikerer fremtidige tildelinger, hvis de ytrer sig kritisk om fondene og fondsstrukturen.

Læs også

Drift og videreudvikling går i glemmebogen
Ligesom vi arbejder for at søsætte projekter for hele området, så kæmper den enkelte kunsthåndværker og designer også for at få støtte til egne projekter.

Der er høje krav til at formulere projektet præcist og visionært i en fondsansøgning.

Og i langt de fleste tilfælde kan ansøger ikke søge penge til at købe sig selv fri til at gennemføre projektet.

Det kræver, at ansøger i forvejen har penge på kistebunden og er villig til at lønne sig selv, mens projektet er i gang.

Er fondene måske blevet mere og mere magtfulde og medbestemmende på indholdssiden?

Der er i hvert fald tydeligvis flere kroner i spritnye tiltag end i videreudvikling af allerede igangsatte og støttede projekter.

For er der noget, fondene ofte ikke belønner, så er det projekter, der allerede er sat i gang. Det er synd. For kontinuiteten. For udøvere og brugere.

For fundraiseren, der skal vinkle på det nyeste nye up and coming og opfinde den dybe tallerken hver eneste gang.

Det er synd, at nyhedens interesse forblænder og forfører, mens drift og videreudvikling er fondenes blinde vinkel.

Temadebat: Fondes betydning for kulturlivet

I århundreder har der hersket en tæt relation mellem kunstnere, kulturinstitutioner og private velgørere, og trods årtier med statslig kulturpolitik og kunststøtte har private sponsorer og fondene fortsat afgørende betydning for dansk kulturliv.

Med deres frie midler kan de støtte eksperimenter, udvikle succeser og skabe nye udfoldelsesmuligheder for kunstnere og kulturinstitutioner. Eller kan de? Spørgsmålet er, om alt virkelig er så rosenrødt, eller om forholdet mellem kulturliv og fonde trænger til en tur i parterapi?

Er kulturlivet blevet for afhængigt af fondenes donationer og omvendt - får fondene på deres side nok ud af støtten til kulturen? Breder tendensen til at tænke i systemisk forandring sig til fondenes praksis på kulturområdet, og hvordan er balancegangen mellem at støtte drift og udvikling?

I en ny temadebat undersøger Altinget fondenes betydning og ambitioner for dansk kulturliv.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hanne Brøbech Sønnichsen

Forperson, Danske Kunsthåndværkere og Designere
Tekstilformgiver, Kunsthåndværkerskolen Kolding

0:000:00