Debat

Transportministeren til Dragsted: I stedet for at tale om kollektiv trafik, bør vi tale om kollektiv mobilitet

I et debatindlæg i Altinget kritiserede Enhedslistens politiske ordfører, Pelle Dragsted, transportminister Thomas Danielsen (V) for at slagte de danske busruter. Men Enhedslisten har stemt imod de tiltag, der netop har til formål at skabe mobilitet i den kollektive transport, skriver transportministeren i en replik.

Vi skal væk fra ideen om, at alle bare skal have en bus til døren. I stedet for at tale om kollektiv trafik, bør vi tale om kollektiv mobilitet, skriver transportminister Thomas Danielsen (V).
Vi skal væk fra ideen om, at alle bare skal have en bus til døren. I stedet for at tale om kollektiv trafik, bør vi tale om kollektiv mobilitet, skriver transportminister Thomas Danielsen (V).Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Thomas Danielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg er helt enig med Pelle Dragsted i, at mobilitet er frihed. Og som transportminister og medlem af Venstre er det to ting, jeg i den grad arbejder for.

Jeg er også enig i, at der er brug for bedre kollektiv mobilitet i dele af landet. I de store byer går det fint med busser, metro, letbaner og så videre.

Jeg betvivler ikke de gode hensigter. Men vi kan ikke "bare" blive ved med at lave knopskuds-løsninger.

Thomas Danielsen (V)
Transportminister

Men når der er længere mellem husene, er det sværere at få en hverdag til at hænge sammen uden kørekort - og på de mindre øer er der stort set ingen muligheder. Derfor er min tilgang også, at vi skal lave løsninger, der passer til de forskellige dele af landet.

Det er netop den opgave, jeg har bedt en gruppe eksperter komme med nye bud på. Vi skal væk fra ideen om, at alle bare skal have en bus til døren. I stedet for at tale om kollektiv trafik, bør vi tale om kollektiv mobilitet – om hvordan vi sikrer, at man alle steder i landet kan komme rundt også uden et kørekort. 

Læs også

Enhedslisten har stemt imod vores tiltag

Ekspertudvalget er netop sat i verden for at komme med nye ideer, men det er ikke fordi, jeg bare sidder på hænderne imens. Regeringen har i 2023 udmøntet 140 millioner kroner i ekstra tilskud til trafikselskaberne, hævet selskabernes kassekredit med 600 millioner kroner i 2024 og 2025 og derudover ophævet taxiloven for alle øer mindre end Bornholm. Det betyder, at enhver, der har lyst til at køre naboer eller turister rundt, kan gøre det uden sædeføler og taxameter.

Det gør det nemt og enkelt – men det var åbenbart ikke interessant for Enhedslisten, som stemte imod. Heller ikke finanslovsaftalen for 2024, hvor der er afsat 100 millioner kroner ekstra til kollektiv trafik årligt de næste fire år, kunne Enhedslisten se sig selv i.

Vi skal gentænke hele den måde, vi tænker kollektiv mobilitet på.

Thomas Danielsen (V)
Transportminister

Derimod har Pelle Dragsted foreslået, at man skal bruge fem milliarder kroner til at lease elbiler til danskere med lave indkomster. En løsning, der giver meget begrænset mobilitet for pengene samt en begrænset klimagevinst.

Jeg betvivler ikke de gode hensigter. Men vi kan ikke "bare" blive ved med at lave knopskuds-løsninger. Vi skal gentænke hele den måde, vi tænker kollektiv mobilitet på. I den forbindelse bliver det blandt andet afgørende, at vi prioriterer mest mulig mobilitet for pengene og dropper forslag som at uddele statsfinansierede biler til bestemte målgrupper. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)

Pelle Dragsted

Politisk ordfører, MF (EL)
BA i historie (Københavns Uni. 2001), master i retorik og formidling (Aarhus Uni. 2016)

0:000:00