Når stormen brager: Her er din tjekliste

Når en mediestorm rammer, står din organisation i en alarmsituation, der kræver øjeblikkelig handling. Her har du kommunikationsekspert Henrik Kragelunds tjekliste til, hvordan du hurtigt kommer på den anden side af krisen.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Når en organisation er på vej ind i mediemøllen med en dårlig sag, skal lederskab, fakta og ansvarlighed hjælpe jer igennem krisen. Shitstormdoktor Henrik Kragelund udpeger her fire vigtige trædesten: 

1. Nedsæt dit kriseteam
Når din organisation havner på forsiden og vreden ulmer på de sociale medier er der behov for lederskab. Du skal derfor hurtigst muligt nedsætte en taskforce, der tager styringen og har et mandat til at handle.  

Den øverste ledelse, en fagperson med kendskab til sagen og en kommunikationsmedarbejder er som minimum selvskrevne til kriseteamet. 

“Kig hinanden i øjnene. Erkend, at I befinder jer i en ulykke.  Dette er en 112-situation og det er bedre at handle i dag end i morgen. Kriseteamet har sagen som hovedprioritet og alle i organisationen skal vide, at det kun er direktøren eller talspersonen, der udtaler sig.” 

2. Få professionel hjælp

Mange organisationer har dygtige kommunikationsfolk, der er gode til at formulere pressemeddelelser, mails til stakeholders og interne mails. Men har man aldrig stået i en mediestorm før, kan det give god mening at få en ekstern ekspert med på holdet. For en erfaren medierådgiver kommer “uden intern bagage” og sætter lys på alt det, der også skal plejes i en krisesituation, hvor mediestormen fylder meget. 

3. Hvad er op og ned i sagen

Den fremstilling, som kører i pressen, er ofte vinklet og skåret til, og som organisation kan man sagtens sidde med en anden virkelighedsopfattelse end den offentlige fortælling. Derfor er det vigtigt, at I bliver skarpe på fakta, for det er en del af jeres bevisførelse. Fakta bruges også til at give en præcis og korrekt information til medarbejdere, samarbejdspartnere, kunder og andre interessenter.  

Her er nogle nøglespørgsmål, I kan stille jer selv: 

  • Hvad bliver vi beskyldt for? 
  • Hvad er reelt foregået? 
  • Er der begået fejl? 
  • Hvem har begået de fejl?
  • Hvorfor og hvordan kunne ske?
  • Hvad kan vi gøre, så det ikke sker igen?

"Nedfæld alle de fakta, I kan komme i tanke om og skriv det ned kort og præcis. Er sagen kompleks, kan en tidslinje måske hjælpe. Lav også en Q&A, der skal klæde jeres talsperson på til at gå ud i pressen, hvis I vælger at stille op til interview. Det kan desuden være meget kontekstafhængigt, hvad der skal videre til bestyrelsen, kunder og samarbejdspartnere. En personalesag er noget andet end en utilsigtet fejl i et produktionsled, så vær selektiv med de informationer, I giver videre."

4. Vis handling og tag ansvar: 

Det handler om at komme ud af rollen som skurk, fjols eller syndebuk så hurtigt som muligt. Det gør du ved at være ærlig, og du skal ikke forsøge at få noget til at lyde bedre, end det er. Den slags vil nemlig hurtigt blive gennemskuet. - Og selv hvis man ikke synes, man har begået en fejl, så er man nødt til at finde en vej til alligevel at vise handling, forklarer Henrik Kragelund:  

"Det kan man gøre ved at komme vreden i møde og anerkende, at folk er sure. Men det er vigtigt, at man også viser en vej, så vi kan komme videre. Derfor må man ikke glemme at minde offentligheden om, hvad man står for og hvilken vigtig opgave, man løser. For krisen skal ikke overskygge ens kerneopgave."

 

 

 

 

Forrige artikel Guide: Sæt aftryk på kommunalpolitikken Guide: Sæt aftryk på kommunalpolitikken Næste artikel Lær af andelsboligforeningen SABs grønne rejse Lær af andelsboligforeningen SABs grønne rejse
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.