Varmt tip: Sådan får din NGO adgang til gratis annoncering hos Google

Fremtiden er digital, mener fundraisingekspert Christian Sophus Ehlers. Han opfordrer små organisationer med begrænsede midler til at se mod Google for nonprofitorganisationer, der booste den digitale markedsføring gratis.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Af Benjamin Alexander Helbo
Journalist

Facerne har været hjemsendt, og telemarketing-afdelingerne er mindre effektive end tidligere, forklarer Christian Sophus Ehlers, ekspert i digital fundraising. 

Han har fulgt den digitale udvikling i civilsamfundet i et årti, og han er ikke i tvivl. Fremtiden er digital, corona har accelereret udviklingen, og mange civilsamfundsorganisationer er allerede nået langt i den digitale udvikling.

Mikrodonationer, gamification og MobilePay Subscription er nye, innovative måder at generere leads og hverve potentielle medlemmer online. Men hvis man sidder i en lille, hovedsageligt frivillig organisation, kan det være svært at finde de nødvendige ressourcer og viden til at omstille sig hurtigt til den stigende digitalisering. 

“Der er nogle, der mener, at det kan skabe en ulige situation for de små organisationer. Hvor skal de starte, hvis organisationen er frivillig, og de ikke har den tilstrækkelige know-how endsige økonomi til at betale for den digitale markedsføring?” 

Som svar på sit eget spørgsmål foreslår Christian Sophus Ehlers"‘Google for nonprofitorganisationer". Det er et tiltag, der tilbyder nonprofitorganisationer adgang til Google-produkter, herunder væsentlige muligheder for gratis annoncer og reklame.

“Google for nonprofitorganisationer tilbyder gratis reklamer til NGO’er. Man skal bare finde tiden til at sætte det op. Det vil være et kæmpe takeaway for mange mindre organisationer,” siger Christian Sophus Ehlers.

Et gratis annonce-boost
Google for nonprofitorganisationer giver gratis adgang til en række af Googles produkter. Dem kan du læse mere om her.

Løsningen giver blandt andet adgang til Google Workspace og Youtubes nonprofit-program, men det er Google Ad Grants, der er appelsinen i turbanen.

Google Ad Grants fungerer nøjagtigt som Google Ads, den sædvanlige reklamekanal i Googles søgemaskine, med den undtagelse, at reklamepladsen er gratis for NGO’er. 

Google Ad Grants tilbyder gratis reklameplads for op til 10.000 dollars om måneden. Selvom det reelle månedlige beløb, der stilles til rådighed, må forventes at være mindre for danske nonprofitorganisationer, så er tilbuddet stadig en gamechanger, som Christian Sophus Ehlers formulerer det.

“Det er en fremragende mulighed for at blive fundet på de søgeord, man gerne vil findes på, hvis man er en lille NGO. Mit indtryk er, at der er ret mange danske NGO'er, som ikke er opmærksomme på, at de faktisk kan få for tusindvis af kroners gratis reklame på Google,” siger han.

Hvis man allerede har en Google Ads konto, så kan den kombineres med Google Ad Grants, fortæller Ehlers. Hvis man samtidig arbejder på sine organiske søgeresultater gennem SEO, så har man nærmest den hellige treenighed inden for digital annoncering.

”Det er de tre steder, civilsamfundsorganisationer optimalt set skal være til stede i forhold til Googles søgeresultat. For det første den helt klassiske: Man skal kunne finde jer i det organiske søgeresultat. Det organiske søgeresultat kan I forbedre gennem SEO-optimering af jeres website, så I sikrer jer, at I bliver fundet på de keywords, I som organisation gerne vil eje,” forklarer Christian Sophus Ehlers og fortsætter:

”For det andet skal man kunne finde jer på Google Ads. Google Ads er betalte reklamer, og det er her, hvor I har mulighed for at få gratis reklamer. Det er de reklamer, der hedder Google Ad Grants.”

Er min organisation kvalificeret?
Der er en række kriterier, der skal opfyldes, hvis man som NGO vil kvalificeres til Google for nonprofitorganisationer.

Google opstiller selv to grundlæggende krav. Din organisation skal først og fremmest være registreret som nonprofitorganisation i Danmark og opfylde de nødvendige krav til NGO’er i landet. Du finder Googles krav her

Derudover skal din organisation godkendes af Googles partner TechSoup, som er et internationalt netværk af NGO’er, der yder teknisk support og donerer teknologiske værktøjer til andre nonprofitorganisationer.

Du kan registrere din organisation hos TechSoup her. Det tager TechSoup fem dage at bearbejde din ansøgning. Godkendelse kræver, at du lever op til en række krav, som du kan læse herunder, hentet fra TechSoups hjemmeside.

Udover ovenstående skal der ved registreringen på TechSoup.dk vedhæftes vedtægter og dokumentation for optagelse på SKATs liste.

Der gælder lidt andre regler for Grønlandske og Færøske organisationer. Dét, og de danske krav, kan du læse mere om her.

Når din organisation er godkendt hos TechSoup, kan du straks begynde at sætte din Google for nonprofitorganisationer-konto op. Det kan du gøre her, hvor Google har samlet en stor portion viden om Google for nonprofitorganisationer.

Bevægelsen fra fundraising via telemarketing og facere til rekruttering ad medlemmer og indsamling via nye digitale kanaler er ikke problemfri, understreger Christian Sophus Ehlers, men den vil sandsynligvis give organisationerne en mere konstant strøm af brugbare leads, mener han.

"Når I anvender Google som en del af jeres betalte markedsføring til at drive trafik til jeres website, ved I som organisation med ret stor sikkerhed, at de mennesker, der besøger jer, er nogle, der har en naturlig interesse for jer og jeres mærkesag. De har søgt på noget, der har relevans for jeres organisation. Det er pull-marketing, og det er bedre leads, end hvis man ringer kold kanvas til et nummer, der står i telefonbogen. På den måde er det win-win," siger Christian Sophus Ehlers.
 
 

Forrige artikel Direktør i Børns Vilkår: Tempoet stiger – vi skal søge inspiration i andre brancher Direktør i Børns Vilkår: Tempoet stiger – vi skal søge inspiration i andre brancher Næste artikel Sådan afgør du, om din organisation skal til Folkemøde i år Sådan afgør du, om din organisation skal til Folkemøde i år
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.