Guide til Folkemødet: Sådan tweeter du som en garvet #fmdk’er

KLUMME: Den digitale del af Folkemødet på Bornholm foregår på et hashtag. Benjamin Rud Elberth guider til, hvordan man deltager i Folkemødet på Twitter. 

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

(Klummen er bragt første gang 15. juni 2016)

"God stemning i teltet, hvor vi debatterer ligestilling #fmdk."

22.000 gange blev der ifølge overskrift.dk trykket 140 tegn af sted på Twitter på hashtagget #fmdk ved folkemødet 2015 på Bornholm. Fra 3.200 forskellige profiler.

Tager du på Folkemødet for første gang med en Twitter-konto som digitalt hjælpemiddel, er du hverken en bedre eller dårligere Twitter-bruger, hvis du ikke mestrer den komplette Twitter-lingo eller Twitter-etikette, som selvfølgelig kaldes tweetikette. Stirrer du dig blind på det, får du aldrig skrevet noget som helst på de 140 tegn, du har til rådighed.

Skriv noget, der giver andre viden
Men du må allerede gerne nu vide, at du bare er en lidt federe tweep (altså det, du hedder, når du tweeter), hvis du skriver mere indholdsrige tweets end bare ”Så kom vi til Bornholm #fmdk” eller et af de utallige ”God stemning her til debat hos xxxx #fmdk”.

De allerbedste arbejder med at tweete og udødeliggøre præcis den allerbedste talelinje fra debatterne, så de senere kan bruge talelinjen til at lægge lobby-pres på en politiker eller en virksomhed. Du kan sagtens tage til Bornholm bare for at hygge dig, men det er også en professionel platform, hvor de bedste virksomheder sørger for at få deres budskab til at nå meget videre end Allinge. Derfor går andre på Twitter også op i, at du ikke stjæler deres joke – ser du noget fedt, andre har skrevet, trykker du på ”retweet”-knappen. Det er god stil.

Følg af interesse
Hvis du er helt ny på Twitter eller vil genoplive en hensygnende konto, så kan du godt starte fra nul eller meget få følgere og så bare trykke på fjederpennen og skrive 140 tegn. Men det virker markant bedre, hvis du følger andre først, enten manuelt eller via lister. De behøver ikke at følge dig tilbage. Det er ikke ligesom venskaber på Facebook eller connections på LinkedIn, og ingen bliver tøsefornærmede, hvis du bestemmer dig for at ”affølge” dem igen. Til gengæld er det dårlig stil, hvis du kun følger dem, for at de skal følge dig tilbage, og så holder op med at følge dem med det samme, du har dem på krogen. Det kaldes ”followback”-strategi og er pinligt, fordi det strider mod mediets koncept om at give hinanden værdi. Vi vil alle gerne have rigtig mange følgere, men ingen vil for alvor indrømme det. Men strategier for at få følgere kun for tallets skyld er no go.

Er du i tvivl, om hvem du skal følge, så start med at skrive #fmdk i søgefeltet på Twitter, og følg de mennesker, der skriver med det hashtag!

Sådan får du effekt
Hashtagget. Det der lille forbandede havelåge-tegn, som er så svært at forklare. Du kan sammenligne det med et stort bibliotek. Hvis du ikke havde en sorteringsnøgle blandt fagbøgerne, der fortæller, at biografier altså står under tallet 99.4, ville du skulle rode hele biblioteket igennem for at finde biografier.

På Twitter signalerer du, at du skriver noget, der er væsentligt for debatten om dansk politik, hvis du skriver #dkpol som en del af dine 140 tegn. Det gør hashtagget til et klikbart link i dit tweet, og så kan du se, hvad alle andre skriver.

På Bornholm bruger vi altid de første par timer til at diskutere, hvilket hashtag vi tweeter på, og så bliver folk på Twitter altid enige om #fmdk – det kommer de også til i år. Du skal ikke blive forvirret af, at selv store garvede tweeps alligevel kommer til at skrive på #fm16, #fmdk16, #folkemoede eller noget andet. Søg på #fmdk i søgefeltet på Twitter, så finder du den store samtale. Brug det i dine tweets, skriv noget, som andre kan få værdi af, kør løs, og nyd det. Du behøver ikke blive digital lobbyist, bare fordi du kravler ud af et Twitter-æg.

Det er en samtale
Til gengæld er der en væsentlig ting, du skal forstå: Selvom alle kvidrer i munden på hinanden, er det en samtale. Svar på selv store politikeres tweets, hvis du kan give dem noget værdi. De vil gerne have værdien – gør præcis, som du ville gøre en aften på Gæstgiveren, hvor du hører Magnus Heunicke snakke om præcis det emne, du kan give noget værdi – altså bare minus din frygt for at afbryde ham i en vigtig samtale – på Twitter er han der også for at samtale.

Det er helt okay at bryde ind, hvis du gør det i en respektfuld og konstruktiv tone. De bedste på Twitter indrømmer også, når de har været for hurtige på tasterne. Er du det, så skriv det.

I organisationens tjeneste
Skal du kvidre for din organisation? Så brug tiden inden Folkemødet på at skrive nogle gode vedkommende tweets, inden du skal til Bornholm. Forbered tweets, der på 140 tegn fortæller mest, om hvad der foregår i debatten, og sæt strøm til de sætninger, der fortjener at nå langt ud under teltdugen.

Hej, jeg følger dig på Twitter …
En fremragende samtalestarter i det virkelige liv, altså på Folkemødet, kan sagtens være ”Hey, vi kender da hinanden fra Twitter.” Overraskende mange venskaber eller relationer er blevet skabt via mediet og er blevet til både frokostaftaler, business og hyggeøl. ”Rigtige” tweeps skelner slet ikke mellem det virkelige liv på Folkemødet og det u-virkelige liv på #fmdk – og du kan med sindsro og stolt pippen betragte Folkemødet som virkelighedens #dkpol – der bliver der altså skrevet cirka 40.000 tweets om måneden, og samtalerne fører tit til både politiske aftaler og masser af hyggesludder.

Sludr, pip, og flyv så! 

Benjamin Rud Elberth rådgiver om digitale og sociale medier. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Denne klumme er også trykt i Altingets magasin

Forrige artikel Lær af de største bommerter på Bornholm Lær af de største bommerter på Bornholm Næste artikel Boost din forening med nyttig software Boost din forening med nyttig software
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.