4 globale kampagnetendenser du skal holde øje med

KAMPAGNETIPS: Chatbots, decentraliseret organisering og tættere personlige forbindelser. Det er nogle af de globale tendenser, kampagneansvarlige i civilsamfundsorganisationer skal holde godt øje med i 2018.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Det kan være en udfordring at holde trit med alle de nye tendenser og værktøjer inden for kommunikation og teknologi.

Særligt når du i dit kampagnearbejde har daglige deadlines, stram planlægning og masser af opkald og e-mails hængende over hovedet.

Fortvivl ikke. Her får du nemlig en håndsrækning.

Det globale lærings- og samarbejdsnetværk The Mobilisation Lab beskæftiger sig med fremtiden for social forandring i kampagnearbejde, og de har med hjælp fra kampagneansvarlige verden over identificeret en række globale tendenser.

Vi guider dig her gennem fire globale tendenser, som kan få stor indflydelse på jeres kampagnearbejde i 2018.

1. Robotterne er kommet!
“Robotterne kommer” er en frase, en del af os kender.

I 2017 blev brugen af robotter også tophistorie verden over, da det kom frem, at mere end 50.000 russisk-forbundne botstyrede Twitter-konti var blevet programmeret til at sende automatiseret misinformation i forbindelse med det amerikanske valg i 2016. Tweets, der blev retweetet vidt og bredt, også af den nuværende præsident Donald J. Trumps søn, Donald Jr. og præsidentens seniorrådgiver Kellyanne Conway.

Men kan robotterne arbejde i den gode sags tjeneste?

Ser man på de globale kampagne tendenser, er svaret ja.

Chatbots har eksempelvis vist sig at være nyttige for civilsamfundsorganisationer, fordi de kan indlede samtaler, fortælle historier og besvare spørgsmål.

Et eksempel på dét er den amerikanske ngo Charity:Water, der har anvendt botteknologi i deres "Walk with Yeshi"-kampagne om vandkrisen i Etiopien.

De skabte en Facebook-messenger, der introducerer folk til en (fiktiv) pige ved navn Yeshi, der bor i et landdistrikt i Etiopien, og som bruger adskillige timer dagligt på at finde vand.

Når man begynder at chatte med Yeshi, interagerer hun ved at sende billeder, videoer, lydklip og kort over sin rejse. På den måde inviterede Charity:Water brugerne tæt ind i krisen.

...

International Røde Kors har udarbejdet en rapport om potentiel anvendelse af apps via Facebook Messenger, WhatsApp og Snapchat i humanitære situationer, som du kan tilgå her.

Tendensen viser altså, at brugen af bots for et godgørende formål kan være en stor hjælp, når det kommer til eksempelvis jeres oplysningskampagner, da det giver jeres modtagere mulighed for at komme helt tæt på jeres sag.

2. Decentraliseret organisering spredes verden over
Fra det globale Syd til det globale Nord er en af de store globale kampagne-tendenser organisering og engagering af lokalsamfundet.

Den australske #VoteYes-kampagne for homoseksuelles ægteskabelige ret brugte eksempelvis GetUps decentraliserede organisationsplatform til at foretage en million telefonsamtaler og over 300.000 sms-beskeder med det formål at ændre Australiens lovgivning.

De fik samlet en koalition af tusindvis af organisationer og virksomheder, og det endte med et historisk ja. 

Et andet eksempel finder vi i Indien.

Her fik græsrodsorganisationen Jhatkaa gennem kampagnen AirAlert.in mobiliseret tusindvis af borgere til at skabe deres egne kampagner mod luftforurening.

Det har blandt andet medført et forbud mod åben affaldsforbrænding og har presset det indiske miljøministerium til at stoppe kontroversielle planer, der havde miljøskadelige konsekvenser.

Noget andet, du sikkert også har lagt mærke til, er tendensen med den helt almindelige dansker, hvis Facebook-statusopdatering går viralt, hvorefter medierne bider på, og det går hen og bliver en større sag.

Benjamin Rud Elberth, rådgiver om digitale og sociale medier og indehaver af Elberth Kommunikation, fortæller, at det udadtil kan ligne “den lille mand på gulvet”, men at der ofte er tale om trænede meningsdannere.

“Et eksempel er #enløsningforalle i forbindelse med de seneste overenskomstforhandlinger, hvor en række meningsdannere gik til tasterne og delte fortællinger på Facebook. Der var lægen med blod på skoene, sygeplejerskerne og skolelærerne,” fortæller Elberth og fortsætter:

“Man bruger altså average Joes som kampagneeffekt. Udadtil virker det som en helt almindelig indigneret person, men som ofte har haft en masse digital træning med sig. Den tendens ses også globalt, men i Danmark er vi særligt gode til det.”

3. Facebook skruer op for de personlige forbindelser
Facebook har længe været omdrejningspunktet for mange civilsamfundsorganisationers kampagnestrategi. Og med rette, for med hele 80 procent af danskerne på Facebook er platformen uden tvivl en integreret del af danskernes mediebrug.

Facebooks nyeste ændringer påvirker kampagnearbejdet rundtomkring. Nu favoriseres indhold fra ens personlige sociale netværk til fordel for pages, hvilket rammer civilsamfundsorganisationer og medier.

Hvad kan du så gøre ved det?

Med den nye algoritme kan du med god grund overveje at gøre brug af gruppefunktionen på Facebook. Grupper er nemlig i tråd med Facebooks melding om, at platformen skal være rammen for de personlige forbindelser. Med deres seneste algoritme dukker prioriteret indhold fra grupper op i nyhedsfeeden sammen med alle ens venners feriebilleder og søde kattevideoer.

Ifølge Benjamin Rud Elberth har det dog været tilfældet i noget tid nu, særligt i Danmark.

Et eksempel på det, er gruppen gensidig forsøgerpligt - nej tak.

Facebook-gruppen lagde et stort pres på den daværende beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S), hvilket blandt andet resulterede i en Ekstra Bladet-forside om sagen.

“Generelt i Danmark, og også internationalt, har det været sådan, at grupper fylder mest. Særligt for de mindre civilsamfundsorganisationer. I Facebook-grupper kan man selvorkestrere, man har nemlig ikke en sideadministrator, men derimod et græsrodslignende fællesskab,” forklarer Benjamin Rud Elberth.

Noget andet, du også kan overveje, er at bruge Facebook Live.

Over 100.000 danskere fulgte eksempelvis med, da Kræftens Bekæmpelse i forbindelse med Landsindsamlingen 2018 i starten af april sendte live fra organisationens hovedsæde på Østerbro i København med værterne Lene Beier og Thomas Skov.



Facebook Live lander også ned i tesen om at fokus, både i kampagnearbejdet og på Facebook, er, at vi kommer tættere på hinanden.

4. Sms jer til organisering og engagement
I årevis har begrænset internetadgang og langsomme hastigheder betydet, at mobiltelefoner har været go-to-værktøjet for civilsamfundsorganisationer i det globale Syd.

Men den tendens ses nu verden over. Det at bruge sms’er i kampagnearbejdet har vist sig at give en mere autentisk og nærværende oplevelse for modtageren.

Siden 2005 har Amnesty International eksempelvis kørt med deres gratis sms-netværk Lifeline. Nu er mere end 200.000 danskere med i den kampagne.

To til tre gange månedligt sendes sms'er ud med hastesager. Det kan være alt fra salg af albinoers kropsdele og knogler i Malawi til fængsling af en blogger i Bahrain. På gennemsnitligt 18 sekunder kan man som modtager læse og sende sin underskrift retur, som Amnesty så bruger i sit videre arbejde.

Tendensen viser, at sms'en slår igennem den massive informationstunge digitale mur, størstedelen af os står overfor, hvor diverse aktører ihærdigt kæmper om at fange alles opmærksomhed.

Den røde tråd i de fire globale tendenser er et større fokus på den personlige oplevelse.

Tendenserne er ikke nødvendigvis one-size-fits-all, men du kan se det som inspiration og indblik i, hvad der rører sig verden over. Det kan være botten Yeshi, #VoteYes-kampagnen, mobilisering i Facebook-grupper eller den gode gamle sms.  

Næste artikel Sådan spotter du en stresset medarbejder Sådan spotter du en stresset medarbejder
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.