Unge klimaaktivister får ny fond

NY FOND: Tøjvirksomheden Organic Basics vil øremærke en procentdel af deres millionomsætning til unge klimaaktivister. Civil ulydighed skræmmer os ikke, lyder det fra folkene bag den nye fond.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Vi vil empower de unge, som er gjort af noget helt andet end de folk, som sidder på magten i dag. 

Sådan lyder det fra stifterne af tøjvirksomheden Organic Basics, Mads Fibiger, Alexander Christiansen og Christoffer Immanuel. Sammen med  en række venturekapitalfonde står de bag Organic Basics, som udvikler og producerer bæredygtigt tøj. Til oktober placerer virksomheden sine mange donationer i en fond, som skal sikre, at den yngre generation får opbakning i deres kamp for klimaet.

"Vi skal fodre det aktivistiske gen"
Under sidste års Black Friday-kampagne brugte Organic Basics omsætningen til at støtte initiativet Green Kayak, hvor en ung mand lejer kajakker ud gratis, mod at brugerne samler skrald i Københavns kanaler. Det er blevet til 30 ton skrald på et år.

"Det er den aktivisme, som vi gerne vil støtte. Vi tror på, at hvis vi skal klare os igennem klimakrisen, så skal vi hverken være for optimistiske eller for pessimistiske. Vi skal være aktivistiske og gøre noget. Vi har derfor besluttet, at vi vil fodre det aktivistiske gen hos de unge,” siger Christoffer Immanuel.

Organic Basics er en del af bevægelsen One Percent for the Planet, hvor de giver én procent af deres omsætning, uagtet om de laver overskud, til velgørende formål. Den procentdel vil de nu kanalisere ud i en fondslignende konstruktion, som allerede skal stå klar til oktober. 

250.000-500.000 kroner i puljen
“Vi regner med, at vi kommer til at placere mellem 250.000 og 500.000 kroner om året i fonden fra 2020. Derefter er målet at fordoble beløbet hvert år,” siger Christoffer Immanuel. 

Hvordan ansøgningsprocessen kommer til at forløbe, kan kan stifterne ikke svare på endnu. 

“Vi talte med vores revisor i går, som oplyste os om fondsstrukturer og regler, vi skal leve op til. Det skal vi selvfølgelig på sigt. Men vi venter ikke. Derfor har vi besluttet at placere pengene i en intern pulje og uddele dem derfra, indtil fondens konstruktion er på plads,” siger Christoffer Immanuel og tilføjer: 

“Den her proces kendetegner nok meget godt, hvordan vi arbejder. Hvis noget er komplekst, så går vi bare i gang, og så finder vi vores vej.”

Vil lære de unge at projektlede på højt plan
Organic Basics har tidligere blandt andet støttet LGBT-projekter i Danmark. Men folkene bag fonden vil også kunne støtte projekter i lande, hvor virksomheden har produktion, og hvor LGBT-rettigheder eksempelvis er under pres. Det er vigtigt for dem, at pengene kommer ud at arbejde hos de unge, som tør vise vejen for den nye generation, fortæller Christoffer Immanuel.

“Fonden kommer til at rette sig mod unge mennesker med en passion. Vi vil både støtte dem økonomisk, men også i høj grad med den faglighed, vi har i huset. Vi er vant til at lede projekter effektivt, og det vil vi gerne lære de unge,” siger Christoffer Immanuel, der selv har oplevet, hvordan en håndsrækning var med til at skabe hans succes. 

For flere år siden startede Christoffer Immanuel og andre folk fra Organic Basics en frivillig forening, Culture Works. Der gik de ned på kulturforvaltningen i Aarhus og blev mødt af en super dedikeret medarbejder.

Erik fra kommunen viste vejen
“Han hed Erik, og han hjalp os med at komme i gang med et projekt, der skulle få mere rytmisk musik fra Aarhus ind i bybilledet. Han gav os en håndsrækning, og det er tit det, der skal til, for at noget kan blomstre og udvikles. Det første skub er den vigtigste fase i et projekt, og vi har brug for de projekter til at sætte fokus på klimaudfordringerne,” siger Christoffer Immanuel.

Folkene bag fonden arbejder lige nu på at få defineret fonden helt klart. Men iværksætteren i dem alle taler højt.

“Det handler nok ret meget om mavefornemmelse. Synes vi, noget er sejt, så støtter vi det,” siger Christoffer Immanuel og tilføjer, at de overvejer at starte fonden med en stor kampagne, der skal sætte fokus på, hvordan Danmark er udfordret af monokulturer i landbruget og et enormt forbrug af insekticider.

Vil du med, bliver du eksponeret
Organic Basics har 124.000 følgere på Instagram, og det er ingen hemmelighed, at virksomheden bruger deres donationer til at placere sig og bruge deres stemme i debatten. Derfor skal fremtidige donormodtagere være klar på at blive brugt i en kommerciel sammenhæng.

“Vores  kunder vælger os frem for andre, fordi de har tillid til, at vi forvalter den kommercielle værdi, som vi har til at producere nogle gode produkter. Men de forventer også, at vi bruger vores magt til at præge verden i en retning, som vi har klart defineret. Og det indebærer også, at vi fortæller om de initiativer, som kundernes penge går til,” siger Christoffer Immanuel.

Organic Basics håber på at kunne have ansøgningskriterierne på plads inden 29. oktober 2019. 

Næste artikel Markus Bjørn Kraft: Fonde har ny rolle i coronakrisen Markus Bjørn Kraft: Fonde har ny rolle i coronakrisen
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.