Vind KV17 på sociale medier - elsk dine data og drop din Twitter

SOME-GUIDE: Glem din facebookprofil. Drop Twitter. Og vink farvel til dit velassorterede vokabularium. KV17 vindes på sociale medier, men spillereglerne har ændret sig. Lær af de bedste SoMe-eksperter.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

De sociale mediers algoritmer ændrer sig konstant, og kampen om pladsen på den virtuelle markedsplads har aldrig været større. Derfor skal du stå tidligt op, hvis du skal vinde kommunalvalget til november på de sociale medier. Men det er muligt. Det fortæller to af landets førende eksperter i sociale medier, Benjamin Rud Elberth og Astrid Haug.

Ingen data - ingen sejr
Facebook er kongen af sociale medier. Derfor skal du som kandidat først og fremmest droppe din private facebookprofil og få dig en facebookside. Her kan du analysere data og målrette alt fra alder, køn og geografi på dine fans. Og du kan i detaljer se, hvor langt og til hvem dine posts kommer ud til. Lyder det for besværligt, så har du tabt på forhånd. For bag dit polerede newsfeed på de sociale medier gemmer sig en såkaldt algoritme. Den bestemmer, hvad der kommer i folks feed. Ingen ved med sikkerhed, hvordan algoritmen fungerer, men du kan selv gøre en del for at påvirke den og dermed nå den målgruppe, du søger. Men det kræver, at man analyserer sine data og skræddersyr sit indhold derefter.

Bacon er din konkurrent
På Facebook konkurrerer flere tusinde posts om at komme i dit feed hver dag, og Facebook selekterer hårdt i, hvilke der passerer. Derfor skal du som kandidat begynde med at erkende, at både baconreklamer og den nyeste trailer fra Game Of Thrones er lige så store konkurrenter som dine modkandidater. Brugerne på de sociale medier bruger kun et splitsekund på at registrere, hvad der sker i deres feed, før de scroller videre. Derfor skal du skabe interesse med det samme, og det kræver dedikation.

Facebook er din bedste taburet
Astrid Haug og Benjamin Rud Elberth rådgiver alt fra det professionelle erhvervsliv og politikere til mindre civilsamfundsorganisationer. De mener begge, at Facebook er stedet, hvor KV17 kan vindes. Her er deres bedste tip til kandidaterne.

Hop ned fra abstraktionsstigen
Dem, der gerne vil diskutere diversitet frem for ligestilling, de taber. Et akademisk sprog dur ikke på Facebook, for algoritmer og facebookbrugernes hang til noget let afkodeligt foretrækker ordet ligestilling frem for ordet diversitet.

De kortbenede vinder
Skær dine tekster og video kort, og formuler dig klart. Hurtige likes, delinger og kommentarer er altafgørende for, om dit post når ud til mange. Og korte beskeder får hurtigere en reaktion.

Bank på, når folk er hjemme
I din facebooksides indblik kan du se, hvornår dine fans er online. Brug det til at time dine posts. Post også uden for kontortid - aften, weekend og morgen. Der er mindre konkurrence om pladsen i feedet.

Annoncer dig selv, hvis du er relevant
Det er nemt at målrette annoncerede posts helt ned til postnummer. Og en annonceret post afskrækker ikke modtageren, hvis den bare er relevant.

Har du penge, når du langt
Hvis man har budget til annoncer, så kan du selv med 10 likes nå langt ud ved at annoncere. Facebook er stadig en af de mest omkostningseffektive kanaler at annoncere på.

Planlæg og spred dig
Lav en plan for, hvilke arrangementer der egner sig til hvilke platforme og kommunikationsformer. Et oplæg kan livestreames med Facebook Live. Den inderlige samtale kan foreviges i et billede, og det skarpe budskab kan klippes hårdt i en kort video.

Facebook straffer dig
Det er uvist, hvornår og i hvilket omfang Facebook begrænser udbredelsen af dit post, hvis du redigerer i billeder eller tekst. Men i kampen mod fake news er det sandsynligt, at redigerede posts bremses. Så tænk dig godt om, før du poster.

Facebook elsker sig selv
Vil du vise video, så upload den på Facebook. Linker du til Twitter eller Vimeo, er det muligt, at Facebook føler sig snydt og begrænser din posts rækkevidde.

Hastighed kan være afgørende
Meget tyder på, at Facebooks algoritme er i gang med at straffe posts, der linker til hjemmesider, der loader langsomt. Så har dit parti en langsom eller overbelastet server, kan det være en ide at hoste sin hjemmeside et andet sted.

Twitter for de store - Snapchat er de hurtige
Twitter er til topkandidaterne for at nå pressen og det professionelle netværk. For den lille lokalpolitiker giver det ingen mening. Snapchat og Instagram er for de unge eller ældre med flair for de hurtige medier. Linkedin giver mening for de fleste, og Facebook er for alle.

 

Forrige artikel Ny bog: Gode råd til at hente penge hos virksomhederne Ny bog: Gode råd til at hente penge hos virksomhederne Næste artikel Underskriftindsamlinger skaber opmærksomhed, men giver sjældent politisk indflydelse Underskriftindsamlinger skaber opmærksomhed, men giver sjældent politisk indflydelse
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.